De kleutergroep
Leerlingen
komen in de kleutergroep van Plevier omdat belemmeringen op sociaal-emotioneel
gebied (gedragsproblematiek) voorliggend zijn en zij behoefte hebben aan
structuur, voorspelbaarheid, duidelijkheid, een omgeving waarin prikkels zoveel
mogelijk gereduceerd kunnen worden en een positieve benadering. Er wordt ingezet
op de basale schoolvaardigheden (op je plek blijven zitten, je vinger opsteken,
stil zijn als de leerkracht praat, op je beurt wachten). Gedurende de dag
worden continu gedragsverwachtingen uitgesproken en gewenst gedrag wordt
beloond (middels een visueel beloningssysteem). Het gewenste gedrag wordt
aangeleerd middels lessen van PBS (Positive Behavior Support) en er worden
lessen uit de methode De Vreedzame School (sociale competentie en burgerschap) gegeven.
Het aanleren van sociale vaardigheden staat gedurende de dag centraal (o.a.: hoe
ga ik het contact aan, hoe reageer ik op de ander, hoe zorg ik ervoor dat ik
niet gelijk reageer op de ander, hoe vertel ik aan de leerkracht dat ik ergens
last van heb, hoe interpreteer ik het gedrag van de ander, welk gedrag is
gepast).