Plevier informatie
De wijze waarop Plevier omgaat met de onderwijsbehoeften
van de leerlingen maakt de school tot een school voor speciaal onderwijs.
Plevier kenmerkt zich door een stabiele, gestructureerde omgeving waarin
het dagritme en de incidentele veranderingen zo voorspelbaar mogelijk worden
gemaakt. De groepen zijn klein (maximaal
14 leerlingen) zodat er meer aandacht is voor de leerlingen wat van belang is
gezien de verschillen in problematiek.
Een positieve basishouding is kenmerkend
voor Plevier; er worden positieve verwachtingen uitgesproken ten aanzien
van de leerling, het gedrag en de prestaties. De omgeving is ingericht op het
creëren van succeservaringen en het belonen van gewenst gedrag.
Een
respectvolle, plezierige omgang en samenwerking met alle betrokkenen vinden wij
van belang. Wij streven naar groei waarbij wij accepteren dat er soms meerdere
kansen nodig zijn om dit te realiseren.
Tenslotte wordt ingezet op
het aanleren en vergroten van studievaardigheden; het zogenaamde Leren Leren. De domeinen waar wij aan werken zijn:
uitgestelde aandacht, zelfstandig (door) werken, samenwerken, taakaanpak en
reflectie.
Plevier streeft, daar waar mogelijk, naar terugplaatsing in het
regulier (basis)onderwijs. Een criterium voor terugplaatsing is dat de leerling zowel
didactisch als gedragsmatig in staat moet zijn om onderwijs te volgen op een
reguliere school.