Plevier informatie
De wijze waarop Plevier
omgaat met de onderwijsbehoeften van de leerlingen maakt de school tot een
school voor speciaal onderwijs. Plevier kenmerkt zich door een stabiele,
gestructureerde omgeving waarin het dagritme en de incidentele veranderingen zo
voorspelbaar mogelijk worden gemaakt. De groepen zijn klein (maximaal 14
leerlingen) zodat er meer aandacht is voor de leerlingen wat van belang is gezien
de verschillen in problematiek.
Een positieve basishouding is kenmerkend voor Plevier;
er worden positieve verwachtingen uitgesproken ten aanzien van de leerling, het
gedrag en de prestaties. De omgeving is ingericht op het creëren van succeservaringen
en het belonen van gewenst gedrag.
De leerkracht stemt zowel de instructie
als de verwerking af op de onderwijsbehoeften van de leerling. De
onderwijsassistent wordt ingezet ten behoeve van extra begeleiding of
ondersteuning binnen de groep. Tenslotte wordt ingezet op het aanleren en
vergroten van studievaardigheden; het zogenaamde Leren Leren. De domeinen
waar wij aan werken zijn: uitgestelde aandacht, zelfstandig (door) werken,
samenwerken, taakaanpak en reflectie.
Plevier streeft, daar waar mogelijk, naar
terugplaatsing in het regulier onderwijs.